لینک سازی داخلی

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو-arshidaco.com-شرکت طراحی سایت آرشیدا

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی یکی از تکنیک‌های مهم سئوی داخلی است. اگر هر بار که مطلب جدیدی در سایت خود می‌نویسید، قسمتی از متن آن را به یکی از محتواهای قدیمی لینک کنید یعنی لینک سازی داخلی انجام داده‌اید. لینک سازی داخلی آمار بازدید وب‌سایت را افزایش و میزان بانس ریت وب‌سایت را به‌مرور کاهش می‌دهد.

در لینک سازی داخلی، کاربران با کلیک کردن بر روی لینک‌ها به محتوای قدیمی منتقل می‌شوند و مطلب جدیدی را مطالعه می‌کنند. همین امر مدت‌زمان ماندن کاربر در وب‌سایت را افزایش می‌دهد. ساخت لینک داخلی در سایت از تکنیک‌هایی است که علاوه بر آسانی، بسیار تأثیرگذار است.

اهمیت لینک سازی داخلی-arshidaco.com-شرکت طراحی سایت آرشیدا

لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیست؟

لینک داخلی یا اینترنال لینک، لینکی است که یکی از صفحات سایت را به یک صفحه‌ی دیگر از سایت متصل می‌کند. در حقیقت وقتی از صفحات سایت به همدیگر لینک می‌دهید، در حال لینک سازی داخلی هستید.

کاربران و موتورهای جستجو از لینک‌ها برای پیدا کردن محتوای سایت استفاده می‌کنند. اگر لینکی به محتوای جدید وجود نداشته باشد، موتورهای جستجو آن صفحه را نمی‌بینند. هر چه یک صفحه لینک‌های بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین، لینک‌های داخلی برای سئوی شما بسیار مهم هستند.

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو-arshidaco.com-شرکت طراحی سایت آرشیدا

انواع لینک سازی داخلی

لینک‌های داخلی انواع مختلفی دارند.

1.لینک‌ ناوبری (Navigational) یا لینک ساختاری یا هدایتگر (structural link)

 این لینک‌ها در منوها و دسته‌بندی‌های سایت وجود دارند و ساختار اصلی سایت را تشکیل می‌دهند. لینک‌های ساختاری معمولاً در منوی بالا یا نوار کناری قرار دارند و دسته‌های محصول، خدمات یا موضوعات محتوای اصلی را نشان می‌دهند.

این لینک‌ها به کاربر کمک می‌کنند که هر چیزی را که می‌خواهد، راحت پیدا کند. همچنین اعتبار را بین صفحات پخش می‌کنند.

لینک‌هایی که در منوهای اصلی، دسته‌بندی‌ها، هدر، فوتر (Footer Link)، بردکرامب و ساید بار هستند ازجمله این لینک‌ها هستند.

2.لینک‌های متنی یا زمینه‌ای (Contextual Links)

این لینک‌ها از مهم‌ترین انواع لینک داخلی هستند و معمولاً در محتوای صفحه قرار می‌گیرند.

پست‌های وبلاگ اغلب دارای لینک‌های متنی هستند تا خوانندگان را به محتوای مرتبط راهنمایی کنند. همچنین به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند صفحات سایت چه ارتباطی با هم دارند.

لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی

لینک‌های داخلی، صفحات و پست‌های سایت شما را به هم متصل می‌کنند و لینک‌های خارجی صفحات سایت شما را به وب‌سایت‌های دیگر متصل می‌کنند. لینک خارجی به لینکی گفته می‌شود که از صفحه سایت ما به صفحه سایت دیگری اشاره می‌کند؛ یعنی با کلیک بر روی لینک خارجی، وارد سایت دیگری می‌شویم.

لینک‌های خارجی برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارند و اعتبار سایت شما را افزایش می‌دهند. بک لینک گرفتن از سراچه‌های معتبر، رتبه سایت شما را ارتقا می‌دهد.

اهمیت لینک سازی داخلی

  1. لینک سازی داخلی به ایندکس شدن صفحات سایت کمک می‌کند

لینک سازی داخلی باعث می‌شود موتورهای جستجو ساختار سایت ما را بهتر متوجه شوند. گوگل صفحاتی را که از قبل کراول کرده می‌شناسد.

سایر صفحات هنگامی کشف می‌شوند که گوگل لینکی را از صفحات شناخته‌شده دنبال کند و وارد صفحه جدیدی شود. همچنین لینک سازی داخلی ارتباط محتوایی میان دو صفحه را نشان می‌دهند.

  1. لینک سازی داخلی تجربه کاربری را بهبود می‌دهد

 استفاده از لینک داخلی در محتوا می‌تواند ماندگاری کاربر را در صفحه افزایش دهد. این موضوع در کنار بهبود تجربه کاربری، درنهایت عملکرد ما در نتایج گوگل را بالا می‌برد.

  1. لینک داخلی اعتبار میان صفحات را منتقل می‌کند

اگر صفحه‌ای از سایت ما اعتبار یا پیج رنک بالایی داشته باشد با لینک سازی داخلی می‌توانیم اعتبار آن صفحه را به صفحات دیگر منتقل کنیم.

برای تشخیص پیج رنک و اعتبار صفحات می‌توان از ابزارهایی مانند MOZ، Ahrefs و Semrush استفاده کرد.

معمولاً صفحه اصلی وب‌سایت بیشترین اعتبار را دارد. زمانی که صفحه اصلی ‌سایت یک بک لینک دریافت می‌کند، بخشی از اعتبار و ارزش آن لینک به صفحات داخلی وب‌سایتتان منتقل می‌شود. به این مسئله Link Juice گفته می‌شود.

اگر به صفحه‌ای، لینک داخلی نوفالو داده شده باشد، آن صفحه هیچ اعتباری دریافت نمی‌کند.

لینک سازی داخلی-arshidaco.com-شرکت طراحی سایت آرشیدا

  1. با لینک سازی داخلی، زمان ماندن کاربر در سایت بیشتر می‌شود

وقتی کاربر لینک‌های داخلی سایت را باز می‌کند و مطالب مختلف را می‌خواند زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر و نرخ پرش کمتر می‌شود. این دو مورد از فاکتورهای مؤثر در رتبه‌بندی گوگل هستند.

هر چه کاربران بیشتر در بین صفحات مختلف حرکت کنند و بیشتر در سایت بمانند، گوگل اعتبار بیشتری به سایت می‌دهد.

رایج‌ترین اشتباهات لینک سازی داخلی چیست؟

  1. وجود لینک‌های شکسته

لینک‌های شکسته کاربران و موتورهای جستجو را به صفحه‌ای هدایت می‌کنند که وجود خارجی ندارد. این لینک‌ها معمولاً به صفحات 404 ختم می‌شوند. برای حل این مشکل باید اول لینک‌های شکسته را با استفاده از ابزارهای آنلاین پیدا کنیم. سپس یا لینک‌ها را حذف کنیم و یا آن‌ها را اصلاح کنیم و به صفحه درست لینک دهیم.

  1. عدم کراول شدن لینک‌های داخلی
  2. وجود صفحات یتیم در سایت

صفحه یتیم به صفحاتی گفته می‌شود که نه از صفحات دیگر لینک گرفته و نه به آن‌ها لینک داده است. بدیهی است این صفحه توسط موتورهای جستجو نه کراول می‌شود و نه ایندکس. ابتدا باید صفحات یتیم را با ابزارهای مخصوص پیدا کنیم.

اگر صفحه محتوای بی‌ارزشی دارد صفحه را حذف یا نو ایندکس می‌کنیم. در غیر این صورت بهتر است از صفحات دیگر به آن لینک بدهیم

  1. وجود لینک‌های داخلی بسیار زیاد در سایت

عدد مشخص و دقیقی برای تعداد لینک‌های داخلی وجود ندارد؛ اما ازآنجایی‌که لینک‌های فوتر، هدر، منوها، ساید بار و …. جزو لینک‌های داخلی به شمار می‌روند سعی کنید استفاده از لینک‌های داخلی را به‌صورت افراطی انجام ندهید.

  1. استفاده از یک لینک داخلی در صفحات سایت
  2. عمق خزش بیشتر از 3 کلیک

منظور از عمق خزش، تعداد کلیک‌های لازم برای رسیدن به صفحه موردنظرمان است

  1. ریدایرکت لینک‌های داخلی از آدرس HTTPS به HTTP
  2. وجود زنجیره‌های ریدایرکت در سایت
  3. ریدایرکت‌های موقتی و دائمی زیاد در سایت

 تکنیک‌ها و روش‌های لینک سازی داخلی

برای ساختن لینک‌های داخلی حتماً باید محتوایی در سایت وجود داشته باشد. انتشار محتوای جدید در وب‌سایت، اولین و مهم‌ترین قسمت در ایندکس شدن سایت است. همچنین لازم است به‌صورت مرتب محتوای ‌سایت خود را آپدیت کنید.

بهترین نوع ساخت لینک داخلی این است که یک مقاله را به مقاله‌ای دیگر لینک دهید. این کار باعث می‌شود که ساختار لینک‌های داخلی سایت قدرتمند شود.

در لینک‌های داخلی سایت از انکرتکست مناسب استفاده کنید.

انکر تکست‌ها با اضافه کردن کلمات کلیدی و محتوا به لینک، ارزش لینک را بالا می‌برند. سعی کنید از عبارات و کلماتی به‌عنوان انکرتکست استفاده کنید که صفحه مقصد را توصیف می‌کنند.

در جالت کلی با دو روش می‌توان لینک داخلی ایجاد کرد: می‌توان به کلمات و عبارات داخل جمله لینک داد که اگر کاربر اطلاعاتی راجع به آن موضوع نداشت، وارد لینک شود.

در حالت دوم می‌توانیم جمله را تمام کنیم و بگوییم: برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله موردنظر مراجعه کنید.

در روند لینک سازی داخلی، چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

1.در لینک سازی داخلی همیشه از انکر تکست‌های تطبیق دقیق (Exact Match) استفاده نکنید. از انکرتکست‌های متنوع استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است سایتتان دچار پنالتی شود.

2.از انکر تکست‌های عمومی ازقبیل «اینجا را کلیک کنید» یا «اطلاعات بیشتر» استفاده نکنید. این انکر تکست‌های عمومی هیچ ارزشی برای لینک‌هایتان ندارند.

3.از انکر تکست‌های طولانی استفاده نکنید. انکرتکست باید در حد یک عبارت باشد و جمله یا پاراگراف نباشد. انکرتکست‌های طولانی تجربه کاربری بدی برای کاربران سایت به همراه دارد.

4.در محتواهای جدید به چهار یا پنج محتوای قدیمی لینک دهید.

رتبه‌بندی گوگل بر اساس به‌روزرسانی محتوای جدید سایت هاست. هرچه تولید محتوای بیشتری انجام دهید، رتبه وب‌سایت شما بهتر خواهد بود. لینک‌هایی که در محتوای تازه قرار دارند، ارزش بسیاری به صفحات وب‌سایت می‌دهند.

 5.پست‌های قدیمی را با لینک‌های داخلی جدید آپدیت کنید.

وقتی محتوای جدیدی در سایت قرار می‌دهید، محتواهای قدیمی مرتبط را پیدا کنید و به صفحه جدید لینک کنید.

آپدیت پست‌های قدیمی یکی از روش‌های سئو داخلی برای افزایش ترافیک سایت است. وظیفه الگوریتم Freshness که در سال 2015 به هسته گوگل اضافه شده، بررسی تازگی محتوای سایت است. اگر محتوای شما آپدیت شود امتیازی را برای آن در نظر می‌گیرد. اگر هنگام آپدیت محتوا شروع به ساختن لینک‌های داخلی کنید نتایج بهتری کسب می‌کنید.

ربات‌های گوگل محتواهای آپدیت شده را دوباره بررسی و ایندکس می‌کنند. لینک سازی داخلی باعث می‌شود ربات‌ها به محتوای جدید هم وارد می‌شوند.

6. لینک سازی داخلی اول‌ازهمه برای کاربر انجام می‌شود. پس کلاً جایگاه‌های مشخص را فراموش کنید و فقط کاربر را درنظر بگیرید. با این استدلال، در هر قسمتی از محتوا که فکر می‌کنید برای توضیح بهتر موضوع باید مقاله دیگری به کاربر معرفی کنید، لینک بسازید.

7.در ساختن لینک‌های داخلی زیاده‌روی نکنید

در صفحات خود بیش‌ازحد لینک نسازید؛ این کار نه‌تنها هیچ کمکی به کاربر نمی‌کند بلکه تجربه کاربری را هم خراب می‌کند. اگر جایی با یک توضیح کوچک نیاز کاربر برطرف می‌شود، لینک ندهید و با توضیح کوتاه جواب کاربر را بدهید. سعی کنید انکرتکست تکراری نداشته باشید و به صفحات تکراری هم لینک ندهید.

8.لینک‌های داخلی سایت نباید nofollow باشند

این نکته کاملاً ساده است. به لینک‌های داخلی سایت تگ nofollow اضافه نکنید. درصورتی‌که لینک داخلی سایت‌تان nofollow باشد، تغییر چندانی در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نخواهید کرد. البته که همچنان ترافیک سایت به سمت صفحه لینک شده هدایت می‌شود و زمان ماندن کاربر در سایت افزایش پیدا می‌کند ولی دیگر از انتقال ارزش و اعتبار صفحات به لینک جدید خبری نیست

اگر صفحه‌ای آن‌قدر برایتان ارزشمند نیست که در نتایج گوگل باشد، می‌توانید آن را نوفالو کنید.

9.به صفحات ارزشمند وب‌سایتتان لینک بدهید

آیا در وب‌سایتتان صفحه‌ای دارید که کاربران با دیدنش با شما تماس می‌گیرند؟ اگر پاسختان مثبت است، حتماً به این صفحه لینک داخلی بدهید. در وب‌سایت نوین، مقالات خوب متعددی وجود دارند که نرخ تبدیل ما را افزایش داده‌اند و ما در جایگاه‌های مناسب به آن لینک داده‌ایم.

این نقطه، دقیقاً همان‌جایی است که ساخت لینک داخلی ارزشی فراتر از سئو دارد. چنین لینک‌های داخلی می‌توانند نرخ تبدیل و میزان درآمد وب‌سایتتان را افزایش دهند. اگر بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را به صفحات محبوب وب‌سایتتان هدایت کنید، مطمئناً نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت!

مطالعه بیشتر درباره لینک داخلی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهخدماتپروژه هاتماس با ما